راهنمای استفاده از جلسات آنلاین

 

راهنمای استفاده از جلسات آنلاین

 

 

 

1. ابزارها و تنظیمات لازم جهت شرکت در جلسات آنلاین

2. نصب نرم افزار کیبورد

3. فعال سازی نرم افزار adobe flash player بر روی مرورگر Google Chrome

4. بررسی ابزارهای ورود به کلاس

5. نحو ورود به جلسات آنلاین و مشاهده جلسات ضبط شده کلاس آنلاین

6. پیغام های ورود به جلسات آنلاین و مشاهده جلسات ضبط شده کلاس آنلاین

7. پادهای (Pods) جلسه آنلاین

8. تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو رایانه شخصی یا لپ تاپ

        8.1 تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون در ویندوز

        8.2  تنظیمات اولیه میکروفن در Google Chrome

        8.3 تنظیمات  اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو در جلسه آنلاین

9. نحوی گفتگوی خصوصی در جلسه آنلاین

 

 

ابزارها و تنظیمات لازم جهت شرکت در جلسات آنلاین

    ابزارها

برای شرکت در جلسات آنلاین نیازمند ابزارهای زیر می باشید:

1. اتصال دائمی به اینترنت پر سرعت در حین شرکت در جلسات آنلاین.

2. بلندگو یا هدست جهت شنیدن صدا.

3. میکروفون جهت گفتگو در جلسه آنلاین.

4. مرورگر اینترنت:

       رایانه شخصی یا لپ تاپ: آخرین ورژن مرورگر Google Chrome.

      گوشی اندروید: آخرین ورژن مرورگر FlashFox.

توجه: توصیه می شود برای شرکت در جلسات آنلاین از طریق رایانه شخصی یا لپ تاپ تنها از آخرین ورژن مرورگر Google Chrome استفاده شود و از مرورگرهای دیگر مانند Mozilla Firefox استفاده نشود.

5. نرم افزار adobe flash player:

        رایانه شخصی یا لپ تاپ: آخرین ورژن نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Google Chrome.

          گوشی اندروید: بر روی گوشی های اندروید نیازی به نصب نرم افزار adobe flash player نیست. مرورگر FlashFox درون خود، دارای این افزونه می باشد.

6. نرم افزار adobe connect add-in:

        رایانه شخصی یا لپ تاپ (مخصوص اساتید): آخرین ورژن نرم افزار adobe connect add-in.

        گوشی اندروید: آخرین ورژن نرم افزار connect.

توجه: دانشجویان نیازی به نصب نرم افزار adobe connect add-in بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ خود را ندارند. در صورتی که جهت شرکت در جلسات آنلاین از گوشی اندروید استفاده می کنید، تمام شرکت کنندگان باید آخرین ورژن نرم افزار connect را بر روی گوشی اندروید خود نصب نمایند.

 

(بازگشت به فهرست)

7. نرم افزار کیبورد:

از آنجایی که حرف "ی" فارسی با نرم افزار جلسات آنلاین سازگاری ندارد و نوشتن این حرف موجب بهم ریختگی متون فارسی برای دانشجویانی که از مرورگرهایی به غیر از Google Chrome استفاده می کنند؛ می شود، نیاز به نصب این نرم افزار می باشد.

        رایانه شخصی یا لپ تاپ: نصب نرم افزار کیبورد.

        گوشی اندروید: بر روی گوشی های اندروید نیازی به نصب نرم افزار کیبورد نیست.

بعد از دانلود نرم افزار کیبورد از لینک بالا، جهت نصب و استفاده از نرم افزار کیبورد بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ، مراحل زیر را طی کنید:

1. بر روی فایل دانلود شده کلیک نمایید. (تصویر 1)

 

تصویر 1

2. بر روی گزینه Extract کلیک نمایید. (تصویر 2)

 

تصویر 2

3. در محل استخراخ فایل دانلود شده بر روی فایل setup کلیک کنید. (تصویر 3)

 

تصویر 3

4. در صورت مشاهده تصویر زیر بر روی گزینه Yes کلیک کنید. (تصویر 4)

 

تصویر 4

5. در صورتی که نرم افزار کیبورد بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما به درستی نصب شده باشد پیغام زیر نمایش داده می شود. در نهایت بر روی گزینه Close کلیک کنید و جهت اطمینان از کارکرد صحیح نرم افزار کیبورد یک بار رایانه شخصی یا لپ تاپ خود را ریستارت کنید. (تصویر 5)

 

تصویر 5

6. در انتها هنگام شرکت در جلسات آنلاین جهت نوشتن متن فارسی، بر روی زبان ورودی کیبورد در کنار ساعت کلیک کنید (قسمت 1 تصوير 6) و کیبورد مورد نظر را انتخاب کنید. (قسمت 2 تصوير 6)

 

تصویر 6

تذكر: در صورت استفاده از گوشي اندوريد براي شركت در جلسات آنلاين متون فارسي به صورت بهم ریخته نمايش داده مي شود.

توجه: تمامی نرم افزارهای نامبرده شده در صفحۀ "نیازمندی های نرم افزاری"، جهت دانلود موجود می باشد. جهت دسترسی به صفحه نیازمندی های نرم افزاری در انتهای صفحه اصلی سایت مرکز آموزش الکترونیکی قسمت دسترسی سریع بر روی نیازمندی های نرم افزاری کلیک نمایید.

 

(بازگشت به فهرست)

تنظیمات

فعال سازی نرم افزار adobe flash player بر روی مرورگر Google Chrome

1. مرورگر Google Chrome را باز کنید.

2. بر روی دکمه more کلیک کنید. (تصویر 7)

 

تصویر 7

3. بر روی دکمه settings کلیک کنید. (تصویر 8)

 

تصویر 8

4. در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب است،در انتهای صفحه بر روی advanced کلیک کنید. (تصویر 1-9) در  غیر این صورت در انتهای صفحه بر روی  Show advanced settings…  کلیک کنید.  (تصویر 2-9)

تصویر 1-9

تصویر 2-9

5. در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب است،در قسمت Privacy and security بر روی Content settingsکلیک کنید. (تصویر 1-10) در  غیر این صورت در قسمت Privacy بر روی دکمه Content settings   کلیک کنید.  (تصویر 2-10 )

تصویر 1-10

 

تصویر 2-10

6. در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب است،در قسمت Content settings بر روی Flash کلیک کنید. (تصویر 1-11)  سپس همانند تصویر 2-11بر روی زبانه مقابل  Block sites from running Flash کلیک کنید تا به رنگ آبی درآید و عبارت Block sites from running Flash به عبارت Allow sites to run Flash تغییر یابد. (تصویر 3-11)

در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب نیست، در قسمت Flash گزینه ی Allow sites to run Flash را انتخاب نمایید و بر روی دکمه Done  کلیک کنید.  (تصویر 4-11)

تصویر 1-11

تصویر 2-11

تصویر 3-11

تصویر 4-11

7. در انتها جهت اطمینان از کارکرد صحیح مرورگر یک بار مرورگر را بسته و مجدد باز کنید.

 

(بازگشت به فهرست)

بررسی ابزارهای ورود به کلاس

بعد از انجام تمام مراحل قسمت "ابزارها و تنظیمات لازم جهت شرکت در جلسات آنلاین" به صورت صحیح جهت بررسی این ابزارهای از لینک زیر استفاده نمایید.

بررسی ابزارهای ورود به کلاس

در بالای صفحه باز شده همان طور که در تصویر 12 در زیر مشاهده می کنید در صورت انجام صحیح تمام مراحل قسمت "ابزارها و تنظیمات لازم جهت شرکت در جلسات آنلاین" سه گزینه اول دارای تیک سبز رنگ می شوند. توجه فرمایید که گزینه چهارم برای دانشجویان فاقد اهمیت است.

تصویر 12

گزینه اول: در صورتی که این گزینه فاقد تیک سبز رنگ بود، ابتدا آخرین نسخه نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Google Chrome را نصب کنید. سپس اعمال گفته شده در قسمت " ابزارها و تنظیمات لازم جهت شرکت در جلسات آنلاین" و زیر عنوان "تنظیمات" در همین راهنما را انجام دهید. توجه فرمایید جهت دانلود نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Google Chrome می توانید از صفحۀ "نیازمندی های نرم افزاری"، اقدام کنید. جهت دسترسی به صفحه نیازمندی های نرم افزاری در انتهای صفحه اصلی سایت مرکز آموزش الکترونیکی قسمت دسترسی سریع بر روی نیازمندی های نرم افزاری کلیک نمایید.

گزینه دوم و سوم: در صورتی که این گزینه ها فاقد تیک سبز رنگ بود، اتصال و سرعت اینترنت شما جهت شرکت در جلسات آنلاین داری کیفیت لازم نیست.

گزینه چهارم: این گزینه برای دانشجویان فاقد اهمیت است. اساتید محترم بعد از نصب نرم افزار adobe connect add-in جهت اطمینان از عملکرد صحیح این نرم افزار از مرورگر Mozilla Firefox جهت باز کردن لینک بررسی ابزارهای ورود به کلاس استفاده فرمایند. در این صورت گزینه چهارم داری تیک سبز رنگ می شود. توجه داشته باشید که نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Mozilla Firefox فعال باشد. جهت فعال سازی می توانید از قسمت " رفع خطای فلش پلیر در مرورگر موزیلا فایرفاکس " در راهنمای مشاهده دروس استفاده کنید.

توجه: در صورتی که بر روی لینک بررسی ابزارهای ورود به کلاس کلیک کردید و پیغام تصویر 13 در زیر را مشاهده کردید ابتدا آخرین نسخه نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Google Chrome را نصب کنید. سپس اعمال گفته شده در قسمت " ابزارها و تنظیمات لازم جهت شرکت در جلسات آنلاین" و زیر عنوان "تنظیمات" در همین راهنما را انجام دهید. توجه فرمایید جهت دانلود نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Google Chrome می توانید از صفحۀ "نیازمندی های نرم افزاری"، اقدام کنید. جهت دسترسی به صفحه نیازمندی های نرم افزاری در انتهای صفحه اصلی سایت مرکز آموزش الکترونیکی قسمت دسترسی سریع بر روی نیازمندی های نرم افزاری کلیک نمایید.

تصویر 13

 

(بازگشت به فهرست)

نحو ورود به جلسات آنلاین و مشاهده جلسات ضبط شده کلاس آنلاین

1. برای شرکت در جلسات آنلاین ابتدا باید وارد سامانه مشاهده دروس شوید جهت ورود در صفحه اصلی سایت مرکز آموزش الکترونیکی بر روی «سامانه مشاهده دروس (LMS)» کلیک نمایید. (تصویر شمارۀ 14)

تصویر 14

2. در صورت مشاهده صفحه انتخاب زبان، زبان مورد نظر را انتخاب نمایید. در غیر این صورت مرحله بعد را انجام دهید. (تصویر شمارۀ 15)

تصویر 15

3. در صفحه بعد، نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمائید و سپس بر روی ورود به سایت کلیک کنید. (تصویر شمارۀ 16)

به صورت پیش فرض برای دانشجویان رسمی نام کاربری شماره ی دانشجویی و رمز عبور شماره ملی می باشد.

تصویر 16

4. در صورت صحیح بودن نام کاربری و رمز عبور، وارد صفحه خانگی در سامانه مشاهده دروس خواهید شد. (تصویر شمارۀ 17)

تصویر 17

بلوک 1 درس‌های من: با توجه به دروس اخذ شده ی ترم جاری در زمان انتخاب واحد، لیست دروس در این بخش به نمایش در خواهد آمد. اطلاعات این بلاک در قسمت 2 نیز وجود دارد که با کلیک بر روی نام درس وارد صفحه ی درس می شوید.

قسمت 3: با کلیک بر روی این گزینه منوی سمت راست باز و بسته می شود.

5. بعد از ورود به سامانه مشاهده دروس در صفحه خانگی در قسمت درس های من بر روی نام درس مورد نظر کلیک نمایید. (قسمت 1 یا قسمت 2 تصویر 17)

اگر از قسمت 1 وارد شده اید:

6. در زیر منوی باز شده، نوار scroll سمت چپ را به سمت پایین بکشید تا حضور علمی استاد یا حضور عملی آموزشیار خود را مشاهده کنید و سپس با کلیک بر روی حضور علمی مورد نظر وارد صفحه حضور علمی می شوید. (تصویر 18 )

تصویر 18

اگر از قسمت 2 وارد شده اید:

6. در صفحه باز شده، نوار scroll مرورگر خود را به سمت پایین بکشید تا حضور علمی استاد یا حضور عملی آموزشیار خود را مشاهده کنید و سپس با کلیک بر روی حضور علمی مورد نظر وارد صفحه حضور علمی می شوید. (تصویر 19 )

تصویر 19

7. در صفحه حضورعلمی با کلیک بر روی دکمه پیوستن به کلاس وارد جلسه آنلاین می شود. همچنین با کلیک بر روی نوار قرمز رنگ پایین دکمه پیوستن به کلاس و انتخاب عنوان جلسه ضبط شده می توانید جلسه ضبط شده کلاس آنلاین مورد نظر را مشاهده کنید. (تصویر 20 )

تصویر 20

توجه: امکان دارد بعد از کلیک بر روی دکمه پیوستن به کلاس در صفحه جلسات آنلاین، با پنجره باز شونده همانند تصویر 21 در زیر مواجه شوید، جهت مشاهده نکردن مجدد این پنجره مراحل را همانند تصویر 21 به ترتیب انجام دهید.

تصویر 21

 

(بازگشت به فهرست)

پیغام های ورود به جلسات آنلاین و مشاهده جلسات ضبط شده کلاس آنلاین

پیغام 1: در صورتی که بر روی دکمه پیوستن به کلاس کلیک کردید و پیغام تصویر 22 در زیر را مشاهده کردید. ابتدا آخرین نسخه نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Google Chrome را بر رایانه شخصی یا لپ تاپ خود نصب کنید. سپس اعمال گفته شده در قسمت " ابزارها و تنظیمات لازم جهت شرکت در جلسات آنلاین" و زیر عنوان "تنظیمات" در همین راهنما را انجام دهید. توجه فرمایید جهت دانلود نرم افزار adobe flash player برای مرورگر Google Chrome می توانید از صفحۀ "نیازمندی های نرم افزاری"، اقدام کنید. جهت دسترسی به صفحه نیازمندی های نرم افزاری در انتهای صفحه اصلی سایت مرکز آموزش الکترونیکی قسمت دسترسی سریع بر روی نیازمندی های نرم افزاری کلیک نمایید.

تصویر 22

پیغام 2: در صورتی که بر روی دکمه پیوستن به کلاس کلیک کردید و پیغام تصویر 23 در زیر را مشاهده کردید به معنی نبود استاد در جلسه آنلاین است. لطفا پنچره باز شده را ببندید و دقایقی بعد مجددا اقدام به ورود به کلاس فرمایید.

تصویر 23

پیغام 3:در صورتی که جهت مشاهده جلسات ضبط شده کلاس آنلاین با پیغام تصویر 24 در زیر مواجه شدید، ابتدا بر روی دکمه پیوستن به کلاس کلیک کنید و تا بارگذاری کامل جلسه منتظر بمانید. سپس مجدد اقدام به مشاهده جلسات ضبط شده کلاس آنلاین فرمایید.

تصویر 24

پیغام 4: در صورتی که بعد کلیک بر روی دکمه پیوستن به کلاس بر روی گوشی اندرویدی نرم افزار connect به صورت خودکار باز نشد، همانند تصویر 25 در زیر دکمه Open Adobe Connect Mobile را لمس کنید.

تصویر 25

 

(بازگشت به فهرست)

پادهای (Pods) جلسه آنلاین

 

بعد از ورود به جلسه آنلاین، صفحه ای مشابه تصویر 26 در زیر را مشاهده خواهید کرد. توجه فرمایید صفحه جلسات آنلاین امکان دارد توسط استاد شخصی سازی شود و جایگاه پادها مختلف متفاوت با تصویر 26 باشد.

 

فهرست بازگشت به مطالب

 

پاد 1 گفتگو (everyone)

پاد 4 اشخاص

پاد 5 اشتراک گذاری

قسمت 6 وضعیت میکروفون

قسمت 8 حالت دانشجو

قسمت 9 وضعیت بلندگو

قسمت 10 جلسه

پاد 11 یاداشت ها

پاد 12 نظرسنجی

پاد 13 فایل ها

پاد 14 ویدیو

قسمت 15 کیفیت اتصال و سرعت اینترنت

_________________________________________________

 

تنظیمات  اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو در جلسه آنلاین

نحوي گفتگوی خصوصی در جلسه آنلاین

تصویر 26

 

 

 

 

پاد 1 گفتگو (everyone): از این پاد جهت گفتگوی عمومی به معنی اینکه تمام پیام های ارسالی توسط کلیه افراد حاضر در جلسه قابل مشاهده است، استفاده می شود. جهت ارسال پیام در قسمت 2 متن خود را نوشته و بر روی قسمت 3 کلیک فرمایید تا پیام شما ارسال شود. همچنین جهت ارسال پیام از دکمه enter بر روی کیبورد هم میتوان استفاده کرد. (قسمت 1 تصویر 26)

 

 

پاد 4 اشخاص: در این پاد لیست اشخاصی که در جلسه حضور دارند نمایش داده می شود. این پاد دارای سه قسمت زیر است: (قسمت 4 تصویر 26)

Hosts: در این قسمت اشخاصی همانند استاد، آموزشیار و یا کارشناسان آنلاین که برگزار کننده جلسه هستند، مشاهده می شوند.

Presenters: در این قسمت اشخاصی که توسط برگزار کنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) به آن ها اجازه ارائه داده شده است، مشاهده می شوند.

Participants: در این قسمت دانشجویان شرکت کننده در جلسه مشاهده می شوند.

توجه فرمایید که هر سه قسمت فوق در تصویر 27 در زیر مشاهده می شود.

 

تصویر 27

 

 

پاد 5 اشتراک گذاری: از این قسمت برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) تخته وایت برد، صفحه دسکتاپ خود و یا فایلی را جهت مشاهده دانشجویان به اشتراک می گذارد. (قسمت 5 تصویر 26)

 

 

قسمت 6 وضعیت میکروفون: اين قسمت جهت اتصال و قطع صداي ميكروفون مورد استفاده قرار مي گيرد. توجه داشته باشيد این قسمت در صورتي كه برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) ميكروفون دانشجو را فعال كنند قابل رويت است. همچنین بعد از فعال شدن ميكروفون در مقابل نام دانشجويي كه ميكروفونش فعال است همانند قسمت 7 در تصوير 26 تصويري از ميكروفون نمايش داده مي شود.

اين قسمت داراي سه وضعيت زير است:

خاموش بودن ميكروفون: بعد از فعال نمودن ميكروفون توسط برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار)، به صورت پيش فرض وضعیت ميكروفون در حالت خاموش است كه در اين صورت ميكروفون به رنگ سفيد است. (تصوير 28)

تصویر 28

اتصال صدای میکروفون: در صورتی که وضعیت میکروفون در حالت "خاموش بودن ميكروفون" باشد جهت اتصال صدای میکروفن يك بار بر روي ميكروفن (قسمت 6 تصوير 26) كليك نماييد در اين صورت ميكروفون جهت ارسال صدا به رنگ سبز در مي آيد. (تصویر 29)

تصویر 29

قطع صدای میکروفون: در صورتی که وضعیت میکروفون در حالت "اتصال صدای میکروفون" باشد جهت قطع صدای میکروفن يك بار بر روي ميكروفن (قسمت 6 تصوير 26) كليك نماييد در اين صورت ميكروفون جهت قطع صدا به رنگ سبز و خط موربی بر روی آن در مي آيد. (تصویر 30)

تصویر 30

 

 

قسمت 8 حالت دانشجو: دانشجو با استفاده از این قسمت می تواند حالت خود را در جلسه مشخص کند. برای مثال جهت اجاز گرفت از استاد حالت "بالا بردن دست" را انتخاب نمایید. برای انتخاب حالت بر روی فلش به سمت پایین قسمت 8 در تصویر 26 کلیک کنید و حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید. تصویر 31 در زیر حالت های مختلف برای دانشجو را نمایش می دهد.

تصویر 31

 

 

قسمت 9 وضعیت بلندگو: اين قسمت جهت اتصال ، قطع و افزایش- کاهش صداي بلندگو مورد استفاده قرار مي گيرد. (قسمت 9 تصویر 26)

اين قسمت داراي دو وضعيت زير است:

اتصال صدای بلندگو: به صورت پیش فرض بلندگو در این وضعیت قرار دارد. (تصویر 32)

تصویر 32

جهت افزایش- کاهش صداي بلندگو بر روی فلش به سمت پایین قسمت 9 در تصویر 26 کلیک و گزینه adjust speaker volume را انتخاب کنید. سپس با تکان دادن زبانه ی افزایش-کاهش صدای بلندگو می توانید صدای بلندگو را افزایش یا کاهش دهید. (تصویر 33)

تصویر 33

قطع صدای بلندگو: در صورتی که وضعیت بلندگو در حالت "اتصال صدای بلندگو" باشد جهت قطع صدای بلندگو يك بار بر روي بلندگو (قسمت 9 تصوير 26) كليك نماييد در اين صورت بلندگو جهت قطع صدا به رنگ سفید در مي آيد. (تصویر 34)

تصویر 34

 

 

قسمت 10 جلسه: از اين قسمت برای تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون و بلندگو استفاده می شود. (قسمت 10 تصویر 26)

 

 

پاد 11 یاداشت ها: برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) از این پاد جهت نوشتن یاداشت هایی ثابت برای مشاهده تمامی دانشجویان حاضر در جلسه استفاده می کنند. (قسمت 11 تصویر 26)

 

 

پاد 12 نظرسنجی: برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) از این پاد جهت طرح نظرسنجی استفاده می نمایند. (قسمت 12 تصویر 26) در تصویر 35 در زیر یک نمونه از نظرسنجی طراحی شده را مشاهده می کنید. دانشجویان برای پاسخ تنها کافی ست که گزینه مورد نظر را انتخاب کنند. توجه فرمایید که هر نظرسنجی با توجه به نوع آن امکان دارد با تصویر 35 متفاوت باشد.

تصویر 35

 

 

پاد 13 فایل ها: برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) از این پاد جهت بارگذاری فایل ها و دانشجویان جهت دریافت فایل ها استفاده می نمایند. (قسمت 13 تصویر 26) بعد از بارگذاری فایل ها توسط برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) دانشجویان می توانند با کلیک بر روی هر فایل نسبت به انتخاب فایل های مورد نظر اقدام و سپس کلیک بر روی دکمه (Download File(s فایل های مورد نظر خود را دانلود کنند. (تصویر 36)

تصویر 36

 

 

پاد 14 ویدیو: برگزارکنندگان جلسه (استاد و یا آموزشیار) از این پاد جهت نمایش تصویر ویدیویی خود از طریق وب کم استفاده می نمایند. در صورت استفاده از این پاد دانشجویان می توانند تصویر ویدیویی برگزارکننده جلسه (استاد و یا آموزشیار) را مشاهده کنند. (قسمت 14 تصویر 26)

 

 

قسمت 15 کیفیت اتصال و سرعت اینترنت: از این قسمت می توان کیفیت اتصال و سرعت اینترنت در حین برگزاری جلسه آنلاین را بررسی کرد. در صورتی که این قسمت به رنگ سبز باشد به معنی بالا بودن کیفیت اتصال و سرعت اینترنت و در صورتی که به رنگ سفید باشد به معنی پایین بودن کیفیت اتصال و سرعت اینترنت دانشجو می باشد که در این حالت احتمال بیرون افتادن از جلسه و یا نامفهموم بودن صدا و تصویر وجود دارد. (قسمت 15 تصویر 26)

 

(بازگشت به فهرست)

تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو رایانه شخصی یا لپ تاپ

برای انجام تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو رایانه شخصی یا لپ تاپ مراحل زیر را طی کنید:

 

 

    تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون در ویندوز

1. ابتدا میکروفون و بلند گو را به رایانه شخصی یا لپ تاپ متصل کنید.

2. دکمه های زیر بر روی کیبورد را به صورت همزمان فشار دهید. (تصویر 37)

تصویر 37

3. بعد از فشار دادن دکمه های ذکر شده پنجره Run باز می شود. در این پنجره عبارت mmsys.cpl را تایپ نمایید و سپس بر روی دکمه OK کلیک نمایید. (تصویر 38)

تصویر 38

4. در پنجره باز شده:

           1. بر روی تب Recording کلیک کنید. (تصویر 39 قسمت 1)

           2. میکروفون را مقابل دهان خود گرفته و شروع به صحبت کنید، تا نواسانات صدای خود را در نوار نمایش نواسانات صدا مشاهده کنید. (تصویر 39 قسمت 2)

           3. بر روی میکروفونی که نواسانات صدای شما را ارسال می کرد، راست کلیک کنید و گزینه set as default device را انتخاب کنید. (تصویر 39 قسمت 3)

            4. توجه فرمایید که بعد انجام مرحل 3 بر روی تصویر میکروفون یک تیک سبز رنگ رویت می شود. (تصویر 39 قسمت 4)

            5. در نهایت بر روی گزینه OK کلیک کنید. (تصویر 39 قسمت 5)

تصویر 39

 

(بازگشت به فهرست)

    تنظیمات اولیه میکروفن در Google Chrome

5. مرورگر Google Chrome را باز کنید:

                1. بر روی دکمه more کلیک کنید. (تصویر 1-40)

تصویر 1-40

                2. بر روی دکمه settings کلیک کنید. (تصویر 2-40)

تصویر 2-40

                3. در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب است،در انتهای صفحه بر روی advanced کلیک کنید. (تصویر 3-40) در  غیر این صورت در انتهای صفحه بر روی  Show advanced settings…  کلیک کنید.  (تصویر 4-40)

تصویر 3-40

تصویر 4-40

                4. در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب است،در قسمت Privacy and security بر روی Content settingsکلیک کنید. (تصویر 5-40) در  غیر این صورت در قسمت Privacy بر روی دکمه Content settings   کلیک کنید.  (تصویر 6-40 )

تصویر 5-40

تصویر 6-40

              5. در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب است، در قسمت Content settings بر روی Microphone کلیک کنید. (تصویر 1-41) در صفحه باز شده در بخش Microphone قسمت 1 تصویر 2-41 را بر روی Default قرار دهید. سپس در صورتی که همانند قسمت 2 تصویر2-41 عبارت Blocked را مشاهده می کنید بر روی زبانه مقابل آن کلیک کنید تا به رنگ آبی درآید و عبارت Blocked به عبارت (Ask before accessing (recommended تغییر یابد. در انتها همانند قسمت 3 تصویر 2-41 بر روی آیکن سطل زباله تمام آیتم های موجود کلیک کنید. در نهایت با انجام تمام اعمال گفته شده در این قسمت تصویری همانند تصویر 3-41 خواهید داشت.

تصوير 1-41

تصوير 2-41

تصویر 3-41

در صورتی که آخرین ورژن مرورگر Google Chroome  بر روی رایانه شخصی یا لپ تاپ شما نصب نیست، در پنجره باز شده در بخش Microphone؛ قسمت 1 تصویر 1-42 را بر روی Default قرار دهید. همچنین گزینه (Ask me when a site requires access to your microphone (recommended را انتخاب کنید (قسمت 2 تصویر 1-42) و سپس بر روی گزینه ...Manage exceptions کلیک کنید. (قسمت 3 تصویر 1-42) بعد از کلیک بر روی گزینه ...Manage exceptions ، بر روی ضربدر تمام آیتم های موجود کلیک کنید (قسمت 4 تصویر2-42) و  بر روی گزینه Done کلیک کنید. (قسمت 5 تصویر2-42) در انتهای کار نیز بر روی گزینه Done پنجره Content settings کلیک کنید.(به تصویر 1-42 دقت کنید)

 

تصویر 1-42

تصویر 2-42

 

(بازگشت به فهرست)

    تنظیمات  اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو در جلسه آنلاین

7. بر روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد جلسه آزمایشی کلاس آنلاین شوید. توجه فرمایید که حتما از مرورگر Google Chrome استفاده فرمایید.

جلسه آزمایشی کلاس آنلاین

8. در صورتی که با صفحه زیر مواجه شدید:

                1. گزینه Enter as a Guest را انخاب کنید. (تصویر 43 قسمت 1)

                2. نامی را به دلخواه وارد کنید. در این تصویر از عدد 1 به عنوان نام استفاده شده است. (تصویر 43 قسمت 2)

                3. بر روی دکمه Enter Room کلیک کنید. (تصویر 43 قسمت 3)

تصویر 43

9. بعد از ورود به صفحه جلسات آنلاین در صورتی که پیغام تصویر 44 در زیر را مشاهده کردید بر روی دکمه Allow کلیک کنید. در غیر این صورت مراحل تصویر 45 در زیر را به ترتیب انجام دهید.

تصویر 44

تصویر 45

10. در اين مرحله تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو را انجام مي دهيم:

                1. ابتدا بر روي دكمه جلسه كليك كنيد. (تصوير 26 قسمت 10)

                2. بر روي گزينه ...Audio Setup Wizard کلیک کنید. (تصویر 46)

تصویر 46

                3. در صفحه باز شده بر روی گزینه Next کلیک کنید. (تصویر 47)

تصویر 47

                4. در صفحه بعد جهت امتحان بلندگو بر روی دکمه Play Sound کلیک کنید که در صورت کارکرد صحیح بلندگو، صدایی از بلندگو پخش می شود. در نهایت بر روی دکمه Next کلیک کنید. (تصویر 48)

تصویر 48

                5. در صفحه بعد بر روی فلش به سمت پایین کلیک و گزینه Default را انتخاب کنید و در نهایت بر روی دکمه Next کلیک کنید. (تصویر 49)

تصویر 49

                6. در صفحه بعد ابتدا بر روی دکمه Record کلیک کنید سپس میکروفون را مقابل دهان خود گرفته و شروع به صحبت کنید تا صدای شما جهت امتحان میکروفون ضبط شود. (تصویر 50) در صورتی که بعد از کلیک بر روی دکمه Record پیغام تصویر 51 در زیر را مشاهده کردید، بر روی دکمه Allow کلیک کنید. بعد از چند ثانیه بر روی دکمه stop کلیک کنید.(تصویر 52) سپس بر روی گزینه Play Recording کلیک کنید. (تصویر 53) در صورت کارکرد صحیح میکروفون، صدایی از بلندگو پخش می شود. در نهایت بر روی دکمه Next کلیک کنید.

تصویر 50

تصویر 51

تصویر 52

تصویر 53

                7. در صفحه بعد جهت گرفتن نویز میکروفون بر روی دکمه Test Silence کلیک کنید و در نهایت بعد پر شدن نموار مقابل این دکمه، بر روی دکمه Next کلیک کنید. (تصویر 54)

تصویر 54

                8. در صفحه بعد نهایتا بر روی دکمه Finish کلیک کنید. (تصویر 55)

تصویر 55

دانشجویان گرامی توجه فرمایید علاوه بر انجام تمام مراحل قسمت " تنظیمات اولیه و امتحان میکروفون و بلند گو رایانه شخصی یا لپ تاپ" در همین راهنما به صورت کامل و صحیح در ابتدای هر جلسه آنلاین جهت اطمینان بیشتر این مراحل را مجدد انجام دهید.

 

(بازگشت به فهرست)

نحوي گفتگوی خصوصی در جلسه آنلاین

1. بر روی نام شخصی که می خواهید با آن گفتگو کنید در پاد اشخاص (قسمت 4 تصویر 26) کلیک کنید.

2. سپس بر روی گزینه شروع گفتگوی خصوصی کلیک کنید. (تصویر 56)

تصویر 56

3. سپس در پاد گفتگو (قسمت 1 تصویر 26) زبانه ای با نام شخصی که گفتگو را با آن آغاز کرده اید باز می شود. جهت ارسال پیام در قسمت 1 تصویر 57 در زیر متن خود را نوشته و بر روی قسمت 2 تصویر 57 در زیر کلیک فرمایید تا پیام شما ارسال شود. همچنین جهت ارسال پیام از دکمه enter بر روی کیبورد هم میتوان استفاده کرد.

تصویر 57

(بازگشت به فهرست)