انتخاب واحد

 

 

راهنمای انتخاب واحد برخط

سامانه جامع مدیریت آموزش (ناد)

 

  1. ورود به نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آموزشی

  2. شروع انتخاب واحد

  3. الزام پرداخت شهریۀ ثابت و بدهکاری ترم‌های گذشته قبل از انتخاب واحد

  4. ادامۀ انتخاب واحد

  5. کارتابل انتخاب واحد و انتخاب دروس

  6. اتمام انتخاب واحد و تایید انتخاب واحد

  7. پرداخت آن‌لاین شهریۀ متغییر انتخاب واحد

  8. اخذ تاییدۀ بانک برای پرداخت‌های با وضعیت «در حال پرداخت»

روش انجام انتخاب واحد:

1) برای ورود به سامانه مدیریت آموزش، در صفحه اصلی «سامانه جامع آموزشی» را کلیک نمایید. (تصویر شمارۀ 1)

تصویر (1)

2)  در صفحه بعد، نام کاربری و کلمه عبور خود نمائید و سپس کلید را بزنید. (تصویر شمارۀ 2)

نام کاربری = شمارۀ دانشجویی که می بایست طبق مثال روبرو وارد شود: 852215

کلمه عبور = شمارۀ شناسنامه (در صورت عدم ورود با شمارۀ شناسنامه,صفحه کلید را در حالت انگلیسی قرار داده و «پنج صفر» 00000 وارد نمایید.)

 

 

تصویر (2)

(بازگشت به فهرست)

3) پس از ورود به سامانه, با کلیک بر روی منوی ثبت نام دروس دانشجو, به صفحه شروع انتخاب واحد می روید. (تصویر شمارۀ 3)

(تصویر شمارۀ 3)

(بازگشت به فهرست)

4) قبل از شروع انتخاب واحد هر دانشجو موظف به پرداخت شهریۀ ثابت  (و بدهکاری گذشته) خود می باشد. چنانچه پرداخت شهریۀ ثابت در این قسمت صورت نگیرد, سیستم اجازۀ ورود به صفحۀ انتخاب واحد را به دانشجو نمی دهد.در صورت قرار داشتن در بازه زمانی انتخاب واحد و مجاز بودن به ثبت نام, در این مرحله به صفحه پرداخت الکترونیکی شهریۀ ثابت می روید. در غیر اینصورت  پیغام «دانشجو ... در اين زمان مجاز به انتخاب واحد در نيمسال - نمي باشد.» نمایش داده می شود.  (تصویر شمارۀ 4)

(تصویر شمارۀ 4)

در این صفحه پس از کلیک برروی دکمۀ پرداخت الکترونیکی به سیستم بانک وارد شده و پرداخت خود را انجام داده و نهایی نمایید.

در صفحه " سامانه پرداخت اينترنتی " اطلاعات كارت اينترنتی را به طور صحيح وارد نمایید

دكمه "پرداخت" فعال شده و با انتخاب آن مبلغ انتخاب شده از حساب دانشجو كسر گردد. راهنمای پرداخت الکترونیکی در صفحۀ پرداخت وجود دارد.

5) در صورتيكه موجودی حساب دانشجو كافی باشد سامانه بانک ملی موفقیت آمیز بودن پرداخت را اعلام کرده و دراین صفحه لازم است دکمۀ تایید نهایی را کلیک کرده تا اطلاعات پرداخت به دانشکده اعلام شود.

پس از کلیک کردن دکمۀ تایید نهایی پيغام "عمليات پرداخت با موفقيت انجام شد ." را نمايش داده و وضعيت "تاييد مالی انتخاب واحد" برای دانشجو ثبت شده و پس از تاييد انتخاب واحد توسط آموزش امكان پرينت برگه انتخاب واحد وجود دارد.

توجه داشته باشید که سیستم پس از ثبت نهایی و تایید انتخاب واحد  این مبلغ را از کل شهریه کسر کرده و شهریۀ متغیر را نمایش می دهد.

(بازگشت به فهرست)

پس از اتمام و ثبت نهایی پرداخت الکترونیکی شهریۀ ثابت, با مراجعه به زیر منوی انتخاب واحد صفحه مشخصات دانشجو به همراه آخرین اطلاعات وضعیت تحصیلی وی (جزئیات) نمایش داده می شود. (تصویر شمارۀ 5)

 

 

تصویر (5)

6) با زدن کلید به صفحه انتخاب واحد می روید. (تصویر شمارۀ 6)

(بازگشت به فهرست)

تصویر (6)

7) جهت اضافه نمودن درس کلید را بزنید. در این حالت سامانه صفحه جستجوی کلاس های درس را نمایش می دهد. (تصویر شمارۀ 7)

تصویر (7)

8) در صفحۀ جستجوی کلاسهای درس که پس از زدن کلید وارد می شوید, اقلام جستجوی درس مورد نظر را جهت انتخاب کلاس درس مورد نظر وارد نموده و سپس کلید را بزنید (اقلام جستجو مثل کد درس, نام درس و .....) (تصویر شمارۀ 7)
تذکرمهم1)
در این قسمت چنانچه بدون وارد کردن اقلام جستجو، کلید جستجو را کلیک نمایید، لیست دروس پاس نشدۀ دانشجو به وی نمایش می دهد.
تذکرمهم2)
همانطور که در اطلاعیه‌های آموزش اعلام شده برای سهولت و بدون اشکال بودن انتخاب واحد خود حتما کد درس مورد نظر را مشخص کرده و در کادر مربوط به کد درس آن را جستجو کنید.

9) سامانه لیست کلاس درس / درسهای مورد جستجو را از بین دروس پاس نشده نمایش می دهد. کلاس درس مورد نظر را انتخاب نموده و سپس کلید را بزنید. (تصویر شمارۀ8) در این حالت سامانه درس مورد نظر را به لیست دروس انتخابی اضافه می نماید. (تصویر شمارۀ 9)

  • درس در لیست انتخاب واحد دانشجو ثبت می گردد.

  • وضعیت اعتبار درس (تصوير شماره 9 قسمت «وضعیت اعتبار ثبت نام») بر اساس قوانین مربوطه مشخص می گردد.

تصویر (8)

 

تصویر (9)

 

10) در صورت نقض هر یک از کنترل های انجام یافته توسط سامانه در زمان اخذ درس, وضعیت اعتبار درس مربوطه غیرمعتبر خواهد شد. درس غیرمعتبر برای دانشجو محسوب نخواهد شد و به منزله عدم ثبت نام در آن است. کنترلهای انجام یافته توسط سامانه عبارتند از:

  • کنترل تداخل زمان کلاسها

  • کنترل تداخل زمان امتحان

  • کنترل پیشنیازی

  • کنترل همنیازی

  • کنترل سقف تعداد واحد اخذ شده

  • کنترل کف تعداد واحد اخذ شده

  • کنترل ظرفیت کلاس

  • کنترل تعداد واحد گذرانده جهت اخذ درس

  • کنترل وجود درس در دروس رشته دانشجو

  • کنترل تکرار درس های گذرانده

  • کنترل تطابق جنسیت دانشجو و جنسیت در نظر گرفته شده برای شرکت کنندگان در کلاس درس

  • کنترل تعداد درس حذف یا اضافه شده (در حذف و اضافه)

 

تصویر (10)

توجه: با زدن لینک می توانید وضعیت کنترل های فوق را برای هر درس مشاهده نموده و علت عدم اعتبار دروس غیرمعتبر را ببینید. (تصویر شمار10 «تصویر فوق»)

11) در صورتیکه دانشجو توجیه قابل قبولی برای اخذ درس غیرمعتبر خود داشته باشد می تواند, به مسئول مربوطه مراجعه نمده و در صورت صدور مجوز, درس غیرمعتبر توسط مسئول آموزش اعتباربخشی گردد. در غیر اینصورت دانشجو می بایستی با تجدید نظر در لیست دروسی انتخابی اقدام به اخذ درس دیگری نماید.

12) در صورتیکه دانشجو نیاز به حذف درس انتخاب شده داشته باشد, درس مورد نظر را از لیست دروس انتخابی, انتخاب نموده و کلید را می زند.  درس از لیست دروس انتخابی حذف شده و در لیست پایین قرار می گیرد.

13) در صورتیکه حذف درس, موجب نقض یکی از قوانین فوق گردد, درس در لیست دروس حذفی به شکل در حال حذف نمایش داده می شود. در این حالت هنوز حذف نشده و دانشجو باید جهت حذف آن به کارشناس آموزش مراجعه نماید. در صورت صدور مجوز, کارشناس آموزش مربوطه اقدام به حذف درس نموده و وضعیت اعتبار درس به حذف توسط آموزش تبدیل می گردد. در صورت عدم وجود مشکل, درس در حالت حذف شده نمایش داده می شود. در این حالت درس حذف شده است.

(بازگشت به فهرست)

14) پس از اتمام انتخاب واحد, می بایستی کلید زده شود. زدن این کلید به معنی اعلام اتمام انتخاب واحد توسط دانشجو می باشد.

15) در صورتیکه تمامی دروس انتخاب شده توسط دانشجو دارای وضعیت معتبر یا معتبر توسط آموزش یا حذف شده یا حذف توسط آموزش باشند, دانشجو با زدن کلید قادر به اعلام اتمام انتخاب واحد خود است. در زمان تایید انتخاب واحد علاوه بر کنترلهای فوق سامانه کنترل سقف و کف تعداد واحد را نیز انجام می دهد. در صورت عدم رعایت تعداد کف و سقف انتخابی توسط دانشجو, وضعیت ثبت نامی دانشجو تبدیل به عدم رعایت کف واحد و یا عدم رعایت سقف واحد می گردد. در این صورت دانشجو باید اقدام به رفع مشکل بنماید.

16)  زمانيكه كار انتخاب واحد به اتمام رسید، با زدن كليد "بستن انتخاب واحد توسط دانشجو" ثبت نام دانشجو نهايی می شود. در صورتيكه حتی يك درس از دروس ثبت نام شده دارای وضعيت "نامعتبر" باشد، امكان تاييد انتخاب واحد وجود نخواهد داشت.
    تذکر1: برای پرداخت الکترونیکی لازم است حتما دکمۀ تایید با موفقیت انجام شود در غیر اینصورت امکان پرداخت الکترونیکی و همچنین نهایی شدن انتخاب واحد وجود ندارد.
    تذکر2: پس از کلیک کردن دکمۀ پرداخت الکترونیک امکان وورد به صفحۀ انتخاب واحد و تغییر دروس انتخاب شده وجود نخواهد داشت، لذا دانشجویان محترم قبل از پرداخت انتخاب خود را کاملا بررسی نمایند.

 (بازگشت به فهرست)

17)  برای ورود به صفحه پرداخت الکترونیکی شهریۀ متغیر, دكمه انتخاب شود.

18) در اين صفحه مبلغ قابل پرداخت بر اساس محاسبات شهريه متغیر انتخاب واحد نمايش داده ميشود و امكان پرداخت حداقل مبلغ در نظر گرفته شده توسط دانشکده و همچنين مبالغ بيشتر از حداقل وجود دارد. (تصویر شمارۀ 11)
 

تصویر 11

19) در صورتيكه دانشجو در نظر داشته باشد "حداقل ميزان قابل پرداخت "را پرداخت نماید كافی است دكمه "پرداخت الكترونيكی / تاييد مالی" را انتخاب کرده تا به بانک متصل شود. (تصویر شمارۀ 11)

20) در صورتيكه دانشجو در نظر داشته باشد "پرداخت بيش از حداقل" را انجام دهد در مقابل عنوان "پرداخت بيش از حداقل" مبلغ مورد نظر خود را وارد نموده (پرداخت كل شهريه را هم شامل ميشود) و سپس دكمه "پرداخت الكترونيكی / تاييد مالی" را انتخاب کرده و به بانک متصل شود. (تصویر شمارۀ 11)

    نکتۀ مهم) با توجه به مبلغ تعیین شده در قسمت «حداقل میزان قابل پرداخت» به عنوان حداقل مبلغی که قابل پرداخت می باشد, تمام دانشجویان لازم است مبلغ پرداختی خود را در کادر «پرداخت بیش از حداقل» وارد کرده و اقدام به پرداخت نمایند.

21) در صفحه " سامانه پرداخت اينترنتی " اطلاعات كارت اينترنتی را به طور صحيح وارد نمایید (تصویر شمارۀ 12)

دكمه "پرداخت" فعال شده و با انتخاب آن مبلغ انتخاب شده از حساب دانشجو كسر گردد. راهنمای پرداخت الکترونیکی در صفحۀ پرداخت وجود دارد. (تصویر شمارۀ 12)

تصویر 12

22) در صورتيكه موجودی حساب دانشجو كافی باشد سامانه بانک ملی موفقیت آمیز بودن پرداخت را اعلام کرده و دراین صفحه لازم است دکمۀ تایید نهایی را کلیک کرده تا اطلاعات پرداخت به دانشکده اعلام شود. (تصویر شمارۀ 13)

تصویر 13

پس از کلیک کردن دکمۀ تایید نهایی پيغام "عمليات پرداخت با موفقيت انجام شد ." را نمايش داده و وضعيت "تاييد مالی انتخاب واحد" برای دانشجو ثبت شده (تصویر شمارۀ 14) و پس از تاييد انتخاب واحد توسط آموزش امكان پرينت برگه انتخاب واحد وجود دارد.

تصویر 14

23) در صورتيكه اطلاعات كارت صحيح وارد نشده باشد و يا موجودی حساب دانشجو كافی نباشد عمليات پرداخت انجام نمی شود, و در وضعیت در حال پرداخت باقی می ماند. آخرين وضعيت "صدور فيش مالی" ثبت شده و روند انتخاب واحد نهايی نشده و نام دانشجو در ليست حضور و غياب نمايش داده نمی شود .

 (بازگشت به فهرست)

پرداخت های با وضعیت «درحال پرداخت» در قسمت پایین صفحۀ پرداخت الکترونیکی قرار می گیرد, برای اخذ تایید بانک برای پرداخت های با این وضعیت, رکورد پرداخت را انتخاب کرده و دکمۀ «اخذ تایید بانک» کلیک شود.(تصویر شمارۀ 15)

تصویر 15

با کلیک بر روی این دکمه می توانید پرداختهایی که در وضعیت در حال پرداخت باقی مانده اند بررسی کرده, و در صورت تایید بانک, در فهرست پرداخت انجام شده با وضعیت «تایید شده» قرار می گیرند.

24) در صورتیکه پرداخت آن‌لاین با موفقیت انجام نشدن می‌توانید از منوی «مدیریت نیمسال‌های تحصیلی» (تصویر 16) اقدام به پرداخت نمایید.

تصویر 16

پس از ورود به این منو (تصویر 17) بر روی دکمۀ «پرداخت الکترونیکی » کلیک کرده تا وارد صفحۀ پرداخت الکترونیکی شوید. ادامۀ فرآیند مطابق با بند 17 دنبال شود.

تصویر17

25) جهت خروج از سامانه, پس از اتمام عمليات انتخاب واحد، دکمه "خروج" کلیک شود.

26) در واحد آموزش انتخاب واحد دانشجو را تایید نهایی می‌کند.

27) باید توجه داشت در صورت عدم تایید انتخاب واحد توسط آموزش, امکان مشاهدۀ درس توسط دانشجو در میزکار وجود نخواهد داشت.

28) پایان فرآیند انتخاب واحد

نکات مهم:

در صورت تایید انتخاب واحد توسط آموزش, دانشجو دیگر قادر به تغییر انتخاب واحد خود نمی باشد, مگر اینکه مجددا توسط آموزش مجاز گردد.

درسی که توسط مسئول آموزش معتبر شده باشد قابل حذف کردن نیست.

(بازگشت به فهرست)