راهنمای استفاده از امکانات پایگاه

 

 

به نام خدا

راهنمای استفاده از امکانات پایگاه

ورود به میز کار

نرم افزار جام (کلاس مجازی)

امکانات برنامۀ جام

برطرف کردن مشکل صدا در جام

صندوق پیام ها

ارسال نامه

خواندن نامه

نیاز مندی های نرم افزاری

ورود به ترم جاری

مشاهده درس

تالارهای پژوهش و گفتگوی دانشجویان

مدیریت فایل ها

ارسال پیام در صفحه اصلی

تابلوی اعلانات عمومی

راهنمای تصویری آشنایی با امکانات مرکز آموزش الکترونیکی

 

 

 

ورود به میز کار

برای ورد به میز کار همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید در قسمت بالا سمت چپ صفحه اصلی دانشکده دو کادر وجود دارد که کاربر باید در کادر اول (سمت چپ) شماره کاربری و در کادر بعدی رمز عبور خود را که در هنگام ثبت نام دریافت کرده است  وارد نماید. سپس دکمه ورود به دانشکده را کلیک کند.

(1)

صفحه ای که بعد از کلیک کردن ظاهر می شود "میز کار" کاربران می باشد که امکانات مختلفی در آن وجود دارد.

(2)

 

 

نرم افزار جام (کلاس مجازی)

این نرم افزار در واقع یک محیط چت است که مخصوص دانشجویان دانشکده می باشد. در این کلاس اساتید و دانشجویان می‌توانند از طریق صدا و تصویر به طور مجازی با هم ارتباط برقرار کنند و در اصطلاح یک نوع کلاس مجازی محسوب می شود. برای ورود به این محیط ابتدا باید برنامۀ آن را بر روی سیستم خود نصب نمایید. برای این منظور به آدرس http://jaam.qhu.ac.ir مراجعه نمایید. برای استفاده از این برنامه لازم است نرم‌افزار Microsoft Silverlight بر روی سیستم شما نصب باشد. راهنمایی های مورد نیاز در خصوص نصب و دریافت برنامۀ جام در قسمت راهنمای کلاس مجازی جام قابل دریافت می باشد.

(3)

 

این برنامه امکاناتی از قبیل مدیریت فایلها, امکان باز کردن مرورگر و فایلهای دیگر, تخته Flash, تخته PDF, تخته سفید و همچنین تنظیمات صحبت کردن استاد با دانشجو و بالعکس وجود دارد که توضیحات وسیع تر آن در راهنمای ذکر شده, آمده است.

(4)

 

 

در حین استفاده از نرم افزار جام امکان دارد بعضی از کاربران صدا نداشته باشند، برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید از تنظیم بودن صدای رایانه خود مطمئن شوید (به طور مثال یک فایل صوتی که در هارد رایانه شما ذخیره می باشد را اجرا نمایید) در صورت مشکل از رایانه کاربر باید ابتدا مشکل را برطرف نماید و سپس دوباره وارد جام شود و اگر مشکل از رایانه نبود پس از وارد شدن به محیط جام برای وصل مجدد صدا کافیست بر روی آیکون میکروفن که بطور موقت به رنگ قرمز درآمده کلیک کرد تا کاربران مجددا بتوانند صدا را بشنوند. (تصویر شماره 5 )

(5)

 

 

صندوق پیام ها:

کاربران از این بخش می توانند برای ارسال نامه ها و در خواست های خود به کاربران دیگر و مسئولان استفاده نمایند. سامانه صندوق پیام ها بسیار شبیه پست الکترونیک می باشد با این تفاوت که نامه های ارسالی محدود به دانشجویان سایت دانشکده مجازی می شود و به این ترتیب از دریافت هرز نامه ها، ویروس ها، جاسوس های اینترنتی و ... جلوگیری می شود. محل این بخش در تصویر شماره (6) مشخص شده است.

(6)

 

 

ارسال نامه

برای ارسال نامه به مخاطب مورد نظر کافیست لینک "نوشتن نامه جدید" را کلیک نمایید. در این هنگام صفحه ارسال نامه باز می شود. (تصویر شماره 7)

(7)

برای انتخاب کاربر مورد نظر دکمه "انتخاب کاربر" در انتهای کادر "گیرنده" را کلیک نمایید. در این هنگام صفحه کوچک جدیدی باز می شود (تصویر شماره 8) که در کادر خالی بالا می توانید نام کاربر مورد نظر را وارد نمایید و براساس انتخاب هر یک از پارامترهای: نام, نام خانوادگی, نام مستعار و شناسۀ کاربری, دکمه جستجو را بزنید:

(8)

تذکر مهم:  برای جستجوی کامل و دقیقتر شما می توانید سه حرف یا بیشتر از نام فرد مور نظر را که متصل بهم می باشد تایپ نمایید. به طور مثال نام "محمد" را کامل می توانید تایپ کنید ولی نام  "علی رضا" چون هم می توان جدا نوشت و هم متصل "علیرضا" بهتر است قسمت اول " علی" یا قسمت دوم "رضا" را تایپ کرد تا سریعتر به نتیجه رسید.

در این مرحله نام هایی که کلمه مورد جستجو شما در آن ها وجود دارد به نمایش در می آیند. (تصویر شماره 9). از بین این اسامی نام مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

(9)

سپس به بالای صفحه رفته و دکمه "انتخاب" را کلیک نمایید تا فرد مورد نظر به کادر "گیرنده" نامه شما اضافه شود. (تصویر شماره 10 و 11)

(10)

(11)

در ادامه شما در کادر "عنوان" موضوع نامه و در کادر "متن" شرح نامه خود را تایپ نمایید. و سپس بر روی دکمه "ارسال" کلیک نمایید.

 

 

خواندن نامه:

برای خواندن نامه های رسیده لینک "نامه های رسیده" در منوهای سمت راست صفحۀ صندوق پیام و یا در صفحه اول میز کار را کلیک نمایید. (تصویر شماره 12 و 13)

(12)

(13)

در صفحه بعد (تصویر شماره 14) عنوان نامه رسیده، فرستنده و تاریخ ارسال پیام مشخص شده است و با کلیک کردن بر روی علامت پاکت نامه می توانید متن نامه را مشاهده کنید.

(14)

 

دریافت خروجی اکسل

جهت دریافت خروجی اکسل از نامه های خود، در قسمت پایین صفحه نامه های رسیده در صندوق پیام، تعداد نامه های خود را مشخص کرده و از طریق دکمه «خروجی اکسل» اقدام نمایید. (تصویر شماره 15)

(15)

 

 

نیاز مندی های نرم افزاری:

در صفحۀ میزکار در بخش امکانات پایگاه لینک "نیاز مندی های نرم افزاری" وجود دارد. در این بخش می توانید نرم افزار های مورد نیاز مشاهده دروس را دانلود نمایید (تصویر شماره 16). در صفحه اول این بخش نرم افزارهای اصلی از جمله (Microsoft .Net Framework Version 1.1 ) , نرم افزار نمایش دروس الکترونیکی (Masir CD Manager) و نرم افزار Framework2SP2  معرفی شده اند که نرم افزار های اصلی مشاهده دروس می باشند. و در انتهای کادر این صفحه لینک صفحه دیگری وجود دارد به نام "سایر برنامه‌های پیشنهادی " که سایر نرم افزار های جانبی را معرفی کرده است.

(16)

 

 

مشاهده دروس

برای مشاهده دروس ابتدا باید به میز کار رفته و لینک  ذیل عنوان "فهرست دوره های فعال من" را کلیک نمایید. (تصویر شماره 18) در اینجا "نیمسال اول 90-89" می باشد.

 

(18)

بعد از کلیک کردن این لینک در صفحه بعد اسامی دروس ترم جاری خود را خواهید دید. (تصویر شماره 19)

(19)

 

برای مشاهده درس مورد نظر باید روی اسم آن کلیک نمایید. در ادامه در پایین صفحه تعداد نه عدد لینک دیده می شود که دانشجو فعالیت درسی اصلی خود را از طریق این لینک ها پیگیری می کند. (تصویر شماره 20) لینک اول "فهرست جلسات" می باشد که در آخر کاملا توضیح داده خواهد شد. لینک دوم "منابع دروس" است که فایل های پی دی اف (pdf) جزوات و پاسخنامه دروس در این محل قرار داده می شود. لینک بعدی "تمارین درسی" می باشد که در طول ترم تمارین درس مورد نظر اینجا قرار داده می شود و دانشجو می بایست از این بخش برای ارسال تمارین خود اقدام کند. لینک بعد "تابلو اعلانات" می باشد که اطلاعیه های مخصوص درس مورد نظر را نمایش می دهد. لینک بعد "زمان بندی ارائه" می باشد که زمان قرار گرفتن جلسات درس در طول ترم را مشخص می کند.
لینک های بعدی نیز بزودی فعال خواهند شد.

(20)

 

 

مشاهده درس:

مشاهده درس مهمترین بخش می باشد، زیرا دانشجو از این طریق دروس ترم جاری را مشاهده نموده و از طریق سامانه هوشمند سایت دانشکده حضور و غیاب می شود. قبل از توضیح چگونگی مشاهده دروس توجه شما را به توضیحات مهمی در این رابطه جلب می نماید.

قبل از اقدام به مشاهده باید مطمئن باشید که رایانه شما برای این کار آماده شده است و قابلیت اجرای دروس را دارد به این ترتیب که:

1- نرم افزار های لازم که در بخش "نیازمندی های نرم افزاری" محل دریافت آن ها ذکر شد یعنی (Microsoft .Net Framework Version 1.1 ) و (Masir CD Manager) بر روی رایانه دانشجو نصب شده باشد.

2- دیواره آتش "fire wall" ویندوز باید off باشد.
نکته: اگر بر روی دستگاه نرم افزار فایر وال مانند zone alarm و ... نصب هست ابتدا باید اجازه اجرای نرم افزار مسیر نما را در فایر وال یا آنتی ویروس مورد نظر وارد کرد ودر صورت عدم آشنایی به نرم افزار فایروال آن را غیر فعال (disable) نمود.

3- در اکثر رایانه ها برای اجرا شدن دروس لازم است که با یوزر "administrator" وارد ویندوز شوید.

 توضیح: در صورت بروز یکی از موارد بالا دانشجو قادر به دیدن درس نخواهد شد.

هم اکنون برای مشاهدۀ درس, از نه لینکی که با کلیک بر روی هر درس به شما نمایش داده می شود, روی لینک فهرست جلسات کلیک نمایید. در صفحۀ بعد فهرست تمامی جلسات دروس که به ترتیب زمانبندی ارائۀ آن, فعال شده است, نمایش داده می شود. (تصویر شمارۀ 21)

(21)

برای مشاهدۀ هر جلسه بر روی آن کلیک نمایید, در پایین چهار عدد لینک نمایش داده می شود. (تصویر شمارۀ 22) دو لینک مربوط به مشاهدۀ دروس است که توضیح آن کاملتر در ادامه خواهد آمد. لینک مربوط به منابع درسی و لینک گزارش وضعیت مشاهده دروس وجود دارد. زمانی که ذیل لینک گزارش وضعیت عبارت «مشاهده نشده» به رنگ قرمز نمایش داده می شود به این معناست که تاکنون این جلسه حتی به مدت یک ثانیه نیز مشاهده نگردیده است, پس از مشاهده جلسه گزارش وضعیت حضور و جزئیات زمان مشاهده از طریق این لینک قابل دسترسی خواهد بود.

(22)

برای مشاهدۀ جلسات دو لینک در این قسمت وجود دارد و همانطور که از عبارت آن پیداست لینک اول با عنوان «مشاهدۀ جلسه (مسیر نما)» می باشد و به وسیلۀ نرم افزار مسیر نما که پیشتر گفته شد در قسمت نیازمندی های نرم افزاری قابل دسترسی است, مشاهده می شود, و لینک دوم با عنوان «مشاهدۀ جلسه  (تحت وب)» بدون نیاز به نصب نرم افزار مسیرنما و از طریق صفحات وب قابل مشاهده می باشد. در روش اول می بایست نرم افزار مسیر نما را طبق توضیحاتی که در سه بند در ابتدای این قسمت آمده است, نصب نموده و پس از فعال سازی نرم افزار توسط کاربری خود, اقدام به مشاهدۀ جلسه از طریق نمایید.

 

 

تالارهای پژوهش و گفتگوی دانشجویان:

تالار پژوهش و گفتگو، فضایی است که در آن کاربران آموزشی نسبت به سطح دسترسی که دارند می توانند مباحث و پژوهش های خود را ارائه دهند. محل دقیق دسترسی دانشجویان به تالار پژوهش و گفتگو از قسمت امکانات پایگاه در صفحه میزکار می باشد که از این طریق وارد تالار گفتگو شده و در تالار های عمومی ایجاد بحث نمایید.

(23)

برای مشاهده مباحث مربوط به یک تالار است لازم است وارد تالار مورد نظر شده و مباحث و زیرتالار های مربوط به آن را مشاهده نمایید, همچنین برای ایجاد بحث ذیل یک تالار از دکمۀ «بحث جدید» استفاده می شود.

 

 

 

مدیریت فایل ها:

در قسمت امکانات پایگاه, قسمتی با عنوان مدیریت فایل ها وجود دارد, این بخش به جهت اختصاص فضایی به دانشجویان برای بارگذاری فایلهای شخصی خود تا حجم محدودی قرار داده شده است.

(24)

 

 

 

ارسال پیام در صفحه اصلی:

از این طریق, شما می‌توانید پیامهای عمومی خود را که مایلید در صفحۀ اصلی سایت نمایش داده شود در این قسمت بنویسید. پیام این قسمت می بایست فقط با حروف فارسی درج گردد, محدودیت در تعداد حروف متن پیام و متن عنوان وجود دارد, پس از ثبت پیام در این قسمت در صورتی که مطابق با قوانین استاندارد تعریف شده برای این بخش باشد, در صفحه اصلی قابل نمایش خواهد بود, پس بهتر است دانشجویان قبل از درج پیام حتما قوانین مرتبط را که در صفحه ارسال پیام قرار داده شده است, مطالعه نمایند.

(25)

 

 

 

تابلوی اعلانات عمومی:

از دیگر امکاناتی که درصفحه میزکار با آن روبرو خواهید بود قسمت تابلوی اعلانات عمومی می باشد که این بخش جهت درج اطلاعیه و اخباریست که توسط مسئولین دانشکده برای اطلاع رسانی به دانشجویان قرار می گیرد, لذا از آنجا که بسیاری از اطلاع رسانی های لازم به دانشجو از این طریق انجام می شود, حتما اخبار این قسمت مورد مطالعه قرار گیرد.(تصویر شماره 26)

(26)