این پایگاه تخصصی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹ از سوی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در حاشیه وبینار اعضای کارگروه آموزشهای الکترونیکی آغاز به کار کرد.
دکتر علی خاکی صدیق در نشست مجازی از انتخاب راهبرد «تبدیل کردن تهدید کرونایی به فرصت روی¬آوری به روش های نوین آموزشی» خبر داد و تأکید کرد همه تلاش معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این بوده است که با این راهبرد بتواند ضمن به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از توقف آموزش حضوری و جبران کاستیهای پدیدآمده در فعالیت آموزشی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی بهرهمند شوند و توان و آمادگی خود را در صورت تداوم مشکل ایجاد شده و در برخورد با شرایط مشابه افزایش دهند.
وی با تأکید بر برخورد فعال به جای برخورد منفعل گفت: با شیوع بیماری کووید-۱۹ وزارت علوم میتوانست تسلیم برخی اظهارنظرها مبنی بر حذف کلی نیمسال تحصیلی شود و برخرودی منفعل و بی دردسر را بپذیرد اما برخوردی فعال و دشوار انتخاب شد که از این پس شاهد ثمرات آن خواهیم بود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: در این مدت همراهی و تلاش ارزشمندی از سوی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شکل گرفت و همکاران دانشگاهی نوروز متفاوتی را از سر گذراندند و از تأمین زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری تا برگزاری کارگاههای آموزشی با سرعت و قوت به انجام رسید.
وی با اشاره به انعطاف ایجاد شده در مقررات و قوانین آموزشی و صدور بخشنامه های تسهیلگر از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، از ضرورت تجمیع و مستندسازی این فعالیتها سخن گفت که منجر به راه اندازی پایگاه تخصصی آموزشهای الکترونیکی شده است.
دکتر خاکی صدیق همچنین گفت: در این مدت افزون بر صدور بخشنامه های متعدد آموزشی، فعالیتهای متعددی از سوی کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی و نیز دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در سطح کشور به انجام رسیده است که لازم بود همه این تجارب در پایگاهی متمرکز در اختیار علاقه مندان و مخاطبان قرار گیرد و دیگر مراکز آموزشی نیز بتوانند از آنها بهره بگیرند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت مناسب آموزش عالی در کشور از منظر آموزشهای الکترونیکی در مقایسه با دیگر کشورها گفت: در مرحله بعد نوبت به راستی آزمائی داده های دریافتی از دانشگاهها و ارزیابی عملکردها خواهد رسید تا از نتایج آن در اصلاح روندها و جهت گیری آینده استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بی تردید وضعیت آموزش عالی نه تنها در ایران که در همه دنیا پس از کرونا با گذشته متفاوت خواهد بود و یکی از تحولات کلیدی که رخ میدهد، موضوع آموزشهای الکترونیکی خواهد بود. از همین رو لازم است این موضوع با اهمیت در دستور کار باشد و به تقویت تابآوری نظام آموزش عالی در بحرانهای احتمالی آتی توجه کنیم.
دکتر علی خاکی صدیق از همه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور دعوت کرد با در اختیار گذاردن تجربه ها و توانمندی های خود در حوزه آموزش الکترونیکی به غنی تر شدن این پایگاه اطلاعاتی کمک کنند چرا که به روزرسانی دائمی، تکمیل بانکهای اطلاعاتی و توجه به مقوله ترویج و آموزش در تاثیرگذاری این پایگاه دارای اهمیت است.
گفتنی است در آغاز این نشست مجازی که اعضای کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی و برخی از مدیران مرتبط در دانشگاههای کشور در آن حضور داشتند، دکتر سیدعلی اکبر صفوی (مسئول کارگروه) با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده به معرفی بخشهای مختلف وبگاه پرداخت.
به گفته او، این وبگاه که با هدایت معاونت آموزشی وزارت علوم و با همت کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی ایجاد شده است، میتواند به عنوان راهنمای عمل همه فعالان دانشگاهی از جمله معاونان و مدیران آموزشی، استادان و دانشجویان قرار گیرد و بهعنوان بانک جامع دستورالعملها، مقررات، توصیهها و آموزشهای مرتبط، محل رجوع مخاطبان باشد.
بانکهای اطلاعاتی متعددی از جمله «معرفی کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی»، «توصیههای مهم در حوزه آموزش های الکترونیکی»، «قوانین و مقررات در آموزشهای الکترونیکی»، «اخبار و رویدادها»، «کارگاههای آموزشی»، «دستورالعملهای ابلاغی» «پرسش و پاسخهای متداول» در این وبگاه در دسترس مخاطبان قرار دارد.
همچنین کوشش شده است این وبگاه در حالتی تعاملی بتواند پاسخگوی نیازهای کاربران دانشگاهی در حوزه تسهیل، تسریع و فراگیری آموزشهای الکترونیکی در آموزش عالی باشد.
شایان ذکر است این پایگاه اطلاعاتی روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹ به طور رسمی آغاز به کار کرد و در صفحه نخست وبگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دسترس مخاطبان قرار دارد.