اخبار > ذهن زیبای امیرالمومنین نهج البلاغه را برای قرن ها ماندگار کرد

 


  چاپ        ارسال به دوست

حجت الاسلام مسعودی در نشست "سفر به ژرفای نهج البلاغه" با اشاره به ریتم آهنگین و موسیقایی نهج البلاغه گفت: امام علی (ع) توانست کلام خود را برای ۱۴۰۰ سال زیبا نگاه دارد و باید گفت تنها علتش ذهن زیبای آن حضرت بوده و این امر نهج البلاغه را برای قرن ها ما

ذهن زیبای امیرالمومنین نهج البلاغه را برای قرن ها ماندگار کرد


حجت الاسلام مسعودی در نشست "سفر به ژرفای نهج البلاغه" با اشاره به ریتم آهنگین و موسیقایی نهج البلاغه گفت: امام علی (ع) توانست کلام خود را برای ۱۴۰۰ سال زیبا نگاه دارد و باید گفت تنها علتش ذهن زیبای آن حضرت بوده و این امر نهج البلاغه را برای قرن ها ماندگار کرده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث به نقل از ستاد خبری نمایشگاه قرآن کریم، نشست "سفر به ژرفای نهج البلاغه" جمعه یازدهم خرداد ماه همزمان با چهاردهین روز از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی عضو هیات علمی، دانشیار گروه تفسیر و قائم مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث در محل نمایشگاه قرآن برگزار شد.

حجت الاسلام مسعودی با بیان اینکه زیبایی استعاره ها در ذهن است، افزود: استعاره ها و تشبیهات فقط در واژه ها و کلمات بکار برده نمی شوند بلکه زیبایی اصلی این امر در ذهن اتفاق می افتد.

قائم مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث به کلام زیبای نهج البلاغه اشاره کرد و بیان داشت: امام علی (ع) توانست کلام خود را برای ۱۴۰۰ سال زیبا نگاه دارد و باید گفت تنها علتش ذهن زیبای حضرت بوده است و این امر نهج البلاغه را برای قرن ها ماندگار کرده است.

وی به چرایی استفاده از استعاره اشاره و بیان کرد: ما انسان ها در دنیای خاکی زندگی می کنیم این در حالی است که اکثر مقدرات در ژرفای این دنیا برای ما پیش بینی می شود و ما آنها را نمی بینیم اما در این میان امامان معصوم(ع) برای فهم بیشتر ما انسان ها از این اتفاقات مجبور بودند از تشبیه و استعاره استفاده کنند.


وی با بیان اینکه نهج البلاغه سرشار از تشبیهات و استعاره ها است خاطرنشان کرد: امیر المومنین حضرت علی (ع) سخاوتمندانه شناخت های خودشان را از هستی (روابط میان انسان با خدا، خداوند با انسان، انسان با فرشتگان و ...) در قالب تشبیه و استعاره بیان کرده اند.

حجت الاسلام مسعودی تاکید کرد: هرآنچه که این امام همام راجع به زندگی و روزگار ارائه داده اند، باید جمع آوری شود و تمام مفاهیم در کنار هم معنا شوند چرا که در غیر اینصورت شناخت ما جزئی و قطعه ای خواهد بود.

این استاد علوم قرآن و حدیث به معنای "دهر" در نهج البلاغه اشاره کرد و بیان داشت: "دهر" در نهج ابلاغه به معنی روزگار بکار رفته است. حضرت در جایی می فرمایند : "بندگان خدا، روزگار باقی ماندگان را با خود میبرند " در اینجا سوالات بیشماری مطرح می شود.

وی تصریح کرد: در این رابطه باید گفت که حضرت، روزگار را مانند یک رود تصور کرده است و در جایی دیگر می فرمایند " یک زمانی می آید آنچه سوار است جهل است و آنچه پیاده است عقل است و روزگار مانند یک درنده گزنده و زخم زننده مانند سگی که پاچه میگیرد به انسان ها حمله خواهد کرد".

حجت الاسلام مسعودی گفت: امام علی (ع) گاهی اوقات دهر را بصورت یک چهارپای چموش بکار برده است که انسان باید از هجوم آن تنها به خداوند پناه برد.

وی صفت دیگری از دهر عنوان و بیان داشت: دهر تیرانداز است، دهر تیراندازی معمولی نیست همیشه زه و کمانش را کشیده و نشانه اش را رفته و تیرهایش خطا نمی رود و اگر با انسان برخورد کند زخم کاری خواهد داشت.

قائم مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث به موسیقی نهج البلاغه اشاره کرد و گفت جملات نهج البلاغه ریتم آهنگین دارد.

 


١٢:٢٣ - شنبه ١٩ خرداد ١٣٩٧    /    عدد : ١٣٤١    /    تعداد نمایش : ٣١٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: